Ingeburgerd, doel bereikt, nieuwe vrienden&party! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Robin Groenewegen & Anne Waaijer - WaarBenJij.nu Ingeburgerd, doel bereikt, nieuwe vrienden&party! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Robin Groenewegen & Anne Waaijer - WaarBenJij.nu

Ingeburgerd, doel bereikt, nieuwe vrienden&party!

Door: Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin Groenewegen &

21 Maart 2012 | Tanzania, Dar es Salaam

Lieve vrienden & familie!

Na een tijdje niks van ons gehoord te hebben, zijn we er weer haha!
We hebben het hier erg druk en leuk, we hebben hier nu echt ons eigen leven en voelen ons helemaal thuis!

In de vorige blog waren we geëindigd bij het pannenkoeken bakken en alle materialen in de boxen doen, die we gedoneerd hadden. Nu is dat beide erg goed gelukt! De afgelopen 2 weken zijn we heel erg druk geweest met die materialen op de school en maakten daarom lange dagen.
Waar wij wel ontzettend blij mee zijn, want in het begin wilde niemand meewerken en toonde niemand interesse, maar gelukkig pakte een preek van Maria aan alle leerkrachten positief uit. Al 2 weken werken alle leerkrachten en leerlingen vol op met de materialen. We zijn sinds vandaag helemaal klaar met het organiseren en het begeleiden van de lesideeën en lesmaterialen, dus we voelen ons voldaan!
Verder zijn we veel foto’s en filmpjes aan het maken, dus we kunnen jullie alles laten zien!
Naast onze eigen filmpjes en foto’s was erg afgelopen week ook een cameraman en fotograaf op school om al onze lessen te filmen. Iedereen is zo enthousiast over ons en ze willen graag van ons leren, daarom worden we nu opgeslagen in het archief. We waren wel een beetje nerveus, maar we zijn trots op ons zelf.

Dan naast het lesgeven doen we hier natuurlijk ook nog veel leuke dingen! We hebben hier nu ook echt vrienden haha! We doen bijvoorbeeld af en toe een drankje met een paar leerkrachten na schooltijd. We gaan hier vaak naar de biosscoop, waar we echt van genieten! We zijn weer naar een souvenirmarkt geweest, dus zijn nu echt geslaagd voor iedereen! We gaan netjes elke zondag naar de kerk met Maria en hebben een week geleden ook Karina en Eveline (die andere 2 NL meiden) meegenomen. Onze Afrikaanse jurken waren toen ook klaar, dus die hadden we maar meteen aangetrokken en dat viel goed in de smaak!
Verder zijn we afgelopen weekend voor het eerst uit geweest in Dar es Salaam ennnn dat was een groot succes!!! We hebben genoten, wat betekent dat we pas 6uur ’s ochtends thuis kwamen!
De avond begon goed doordat we luxe mee uit eten werden genomen door de eigenaar van die miss Tanzania verkiezing en Jessica, toen begonnen we met wat drankjes in een bar waar Tanzaniaanse muziek werd gedraaid en de populaire traditionele dansjes werden gedanst, wat wij ook konden, yes!
Daarna gingen we naar een luxe en hippe club, waar ook veel blanken kwamen en waar we met Karina, Eveline en Atman hadden afgesproken . En uiteindelijk eindigden we in een lokale studenten club, waar we alle vrienden van de universiteit van Jessica ontmoeten! Omdat dat zo’n succes was, hadden we met zijn alle afgesproken om de volgende dag naar South beach te gaan. Na maar 4 uurtjes slaap stonden we weer ‘fris en fruitig’ klaar met een hangover van hier tot aan Tokio om naar het strand te gaan! Eenmaal aangekomen was het weer genieten! De hele dag zwemmen, dansen op de muziek en vooral heel hard chillen met zijn alle!

Helaas begon na dit leuke weekend de schoolweek weer, maar ook dat ging weer als een trein voorbij, omdat we zoveel op school doen en het zo leuk hebben!
Een van de leuke dingen van deze week is dat Karina en Eveline afgelopen dinsdag een dagje bij ons op school zijn komen kijken en wij morgen een dagje naar hun school toegaan. Zij geven namelijk les op een government school en wij op een private school, wat nog al een groot verschil is.
Verder hebben we morgen avond ook een feestje, omdat Jessica jarig is! Daar hebben we ook weer erg veel zin in!
Dan daarna is het vrijdag en komt het weekend er weer aan, we gaan dan weer lekker genieten op het strand en natuurlijk naar de kerk.
Na het weekend zijn er weer examens op de school en dat betekend dat wij van woensdag t/m zondag weer naar Arusha gaan om onze vrienden daar op te zoeken en we gaan dan een dag op safari, whoehoe!

Daarna krijgen jullie weer een update! De tijd gaat nu heel snel hier voor ons, omdat we helemaal vol gepland zijn tot aan de laatste dag! Oh oh nog maar 32 dagen…

We houden van jullie & een dikke kus van ons!

p.s. We hebben nog iets heel leuks meegemaakt met een nieuwe vriend; een giga grote kakkerlak! De voorgaande nacht hoorden we al iets rondspoken in onze kamer, maar we lagen veilig onder ons muskietennetje, dus we lieten het maar gaan. Totdat Robin de volgende avond ineens keihard begon te gillen en er een mega kakkerlak op onze muur bleek te zitten. Robin ging hulp halen, bleek de hele woonkamer vol te zitten met familieleden die ons echt keihard uitlachten. Anne was net aan het Skypen, toen Maria ons probeerde te redden door met een bezem de kamer in te komen. Geen heel goed plan, want de kakkerlak kon vliegen en vloog dus recht op Anne af, die geen kant op kon, omdat ze vast zat aan haar headset. De kakkerlak was heel snel gevlucht en die konden we dus nergens meer vinden. Maria dus maar met de insectenverdelger onze kamer ingespoten, waardoor we tot 12 uur ’s nachts in de woonkamer moesten wachten. Anne wilde tussendoor nog even douchen en moest dus met gevaar voor eigen leven de kamer weer in en uitrennen. Uiteindelijk mochten we onze slaapkamer weer in, Maria verzekerde ons dat de kakkerlak dood was. Maar wij wilden bewijs en konden dat beest nergens vinden. We wilden bijna gaan slapen, toen Robin het bed rechtschoof en (weer een hartaanval later) de kakkerlak, gelukkig dood, tevoorschijn kwam. Wij weer keihard gillen haha. Maar we konden met een gerust hart gaan slapen!

• 21 Maart 2012 - 19:38

Marieke:

Leuk meiden!!! Jullie zijn goed bezig voor die kinderen daar!! Super! Mooi dat jullie ook veel leuke dingen doen!! Hoe warm is het eigenlijk daar? Vandaag is hier de lente begonnen Tot gauw en laat de kakkerlakken maar daar! Kuskus!

• 21 Maart 2012 - 19:38

Marieke:

Oh ik zie het al! 33 graden! Poeh poeh! Lekker hoor!!

• 22 Maart 2012 - 08:08

Oma Juul:

Wat een leuk reisverslag Robin,ik heb er weer van genoten,jullie kunnen zo leuk schijven,groet aan Anne,en ik kijk weer uit naar het volgende verhaal.x

• 23 Maart 2012 - 19:09

Oma Co En Astrid:

Petje af, dames over jullie prestaties daar! Hopelijk gaan de leerkrachten het volhouden als jullie zijn vertrokken.

Jullie moeten zeker nog een keer terug naar Tanzania om te kijken hoe het daar gaat en om jullie vrienden weer op te zoeken. Want vrienden hebben jullie daar zeker gemaakt. Heel erg leuk om dat mee te lezen allemaal.

Heel veel plezier de laatste weken, Oma Co en Astrid

• 25 Maart 2012 - 19:29

Chrissie:

Meiden!!!!! Wat gaat het goed met jullie! Jullie vermaken jullie prima en jullie zijn nog goed bezig ook! Wat wil je nog meer....... Geniet er van meiden! Dikke kusss Chirs

• 28 Maart 2012 - 16:46

Annick:

Meiden! Super leuk verhaal weer!! Heeel veel plezier weer de dagen in Arusha! Geniet!! Tot snel! Liefs