Afscheidsfeestje op school - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Robin Groenewegen & Anne Waaijer - WaarBenJij.nu Afscheidsfeestje op school - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Robin Groenewegen & Anne Waaijer - WaarBenJij.nu

Afscheidsfeestje op school

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Robin Groenewegen &

06 April 2012 | Tanzania, Dar es Salaam

Lieve allemaal,

Hier zijn we nog heel even, vlak voordat we naar Zanzibar gaan. We willen jullie namelijk nog even vertellen over ons afscheidsfeestje op school, dat was namelijk ontzettend leuk en bijzonder!
We hadden onze Afrikaanse jurken aangetrokken en Maria had van de overgebleven stof iets op ons hoofd gefabriceerd, wat ook typisch Afrikaans is. We zagen er dus helemaal op en top Afrikaans uit en kregen hier duizend complimenten over van alle leraren, ze konden het erg waarderen haha. Op school hadden de leraren en leerlingen zich enorm uitgesloofd om ons afscheid onvergetelijk te maken. De hele school kwam samen op het middenplein en wij moesten in het midden zitten om alles goed te kunnen zien. Heel veel kinderen voerden iets op, zoals een traditionele Afrikaanse dans, een rap, een gedicht of een lied.
De schoolbusjeschauffeur was speciaal voor deze dag DJ, de grote boxen waren uit ons huis naar de school verplaatst haha. Alle leraren hielden hele lieve speeches voor ons, ze waren heel erg positief en vertelden ons dat ze heel veel van ons geleerd hadden, etc. Ook lieten ze ons weten dat we vanaf nu voor altijd in hun gebeden zitten, ‘god bless you’, en dat ze heel erg hopen dat we ooit nog eens terugkomen. Heel lief allemaal! Wij moesten natuurlijk zelf ook een speech houden, haha, heel fijn. Ook Maria en de schoolinspectrice hadden hele mooie, lovende woorden; dat wij echt een verschil hebben gemaakt binnen de school en dat het vanaf nu alleen maar beter gaat worden. Ook zeiden ze dat ze ons helaas niet kunnen betalen, maar dat we op de één of andere manier wel beloond zullen worden door God, nou wij zijn benieuwd haha!
Ze hebben hier een soort traditioneel dansje wat wij inmiddels ook goed kennen en dat moesten we eerst met alle leraren dansen en daarna met alle kinderen. Iedereen houdt hier ontzettend van dansen en op het moment dat de muziek aangaat springt iedereen meteen op en is de sfeer meteen top, dat is zo leuk om te zien en om aan mee te doen!
Daarna moesten wij gaan staan en kwam de hele school, eerst de kinderen en dan de leraren, langs ons lopen met ontzettend veel cadeautjes. We werden letterlijk behangen met kanga’s en sieraden, totdat we zowat stikten haha. Het was echt niet normaal, kinderen die geen cadeautje konden kopen hadden de oude kanga’s van hun moeders ingepakt, om toch maar iets te kunnen geven, zo ontzettend lief. We hadden echt een giga grote zak vol die we met z’n drieën in de auto moesten tillen! We voelden ons echt als de koningin ofzo, zoveel aandacht kregen we en zoveel bedankjes en zoveel lieve woorden.
Wij hadden ook nog een taart en wat kleine cadeautjes voor de leraren en leerlingen, vonden ze ook helemaal geweldig. Wij moesten nog duizend keer op de foto met alle leraren, want ze konden er niet over uit hoe mooi we er uitzagen, etc.
Het was zo gaaf om te zien hoeveel dingen ze speciaal voor ons hadden gedaan en dat we in een redelijk korte tijd toch echt een verschil hebben kunnen maken, wat ook ons doel was. We hebben er veel tijd, energie en moeite in gestoken, maar dan heb je ook zeker wat!

Nu zijn we druk met wassen/watergevechten (het moet wel een beetje leuk blijven natuurlijk haha) en inpakken, om even iets totaal anders te gaan doen in Zanzibar, maar wat vast ook weer heel leuk gaat worden!
Het regenseizoen is hier nu wel een beetje aangebroken en dat hebben wij twee dagen terug ook even goed gemerkt tijdens een autoritje haha. We werden namelijk naar de supermarkt gebracht in een schoolbusje en de chauffeur vond het een goed idee om even een shortcut te nemen, wat inhield dat we over een gigantisch hobbelige weg moesten rijden. Doordat er zoveel regen was gevallen, waren er dus hele diepe kuilen ontstaan met hele grote plassen water. Het loopt hier soms nog weleens steil af en als je dan zo’n supersonische bus hebt met vierwielaandrijving (maar niet heus haha) gaat dat niet altijd even soepel. Op een gegeven moment moesten we een helling af en ik zat vlak naast het open raam. Ineens gleden we een soort van door en kon ik me nog net aan soort paal vastpakken, ik zag mezelf al door het raam heen vliegen en in die plas gelanceerd worden haha. Robin dacht ook dat we om zouden kieperen ofzo, dus wij keihard gillen. Nouja, geen enkele dag is hier saai in ieder geval en we maken veel mee haha!
Hieronder ook nog even wat foto’s om een impressie van het super leuke afscheidsfeest te krijgen!
Voor nu veel liefs van ons, wij gaan lekker genieten van de stranden op Zanzibar!

X! Anne & Robin

• 07 April 2012 - 00:47

Door:

Helemaal top meiden! Ben trots op jullie! Hebben jullie toch maar geflikt! Jullie hebben ze een poepie laten ruiken hoe het ook kan! (ze zien er bruin van haha).
    Goed gedaan, hoor! Ze zullen jullie nooit vergeten! Nu uitrusten en chillen op Zanzibar en dan vinden wij het ook leuk jullie weer te zien! Geniet er nog maar even van, hier is het ook weer aanpoten!
    Nog veel plezier en we zijn benieuwd naar alle uitgebreide verhalen thuis. tot gauw, lieve meiden! kus Door/mama

• 07 April 2012 - 07:37

Oma Juul:

Ha Anne,wat een geweldig verhaal weer en de foto's zijn bijzonder.Kun je zo inlijsten! veel plezier nog en tot ziens.groet aan Robin.Kus

• 07 April 2012 - 08:55

Annick:

Heeeel vet meiden! Ik denk dat ze jullie erg gaan missen maar jullie hun ook! Rust lekker uit in Zanzibar en have fun! Tot snel weer!!!! Xxxx

• 07 April 2012 - 15:02

Chrissie:

Super leuk meiden!!!
    Heel vele plezier in Zanzibar!!
    Dikke kus en knuffel, Chris

• 10 April 2012 - 19:56

Marieke:

Meiden, heel veel plezier in Zanzibar!!! Geniet ervan! Jullie hebben het top gedaan daar! Jullie mogen trots zijnop jezelf!!

Hier is de regentijd ook weer aangebroken! :-)

Tot gauw!!! Dikke kus!!